že byla hodně venku na zahradě, takže nevěděla vůbec, co to obnáší. Po pozitivní první reakci během prvního dne či více dnů děti postupně zjišťují, co mateřská škola obnáší. Negativní reakce se tedy většinou u některých dětí objevily až později. Nejprve děti mateřskou školu vnímaly převážně pozitivně a pobyt v mateřské škole pro ně nebyl problém. Teprve postupně jakoby odkládaly růžové brýle a zjišťovaly, že takhle to bude už napořád, nebo minimálně na dalších pár let. Maminka už jim nebude neustále na blízku a po nich se žádá, aby se osamostatnily. Na základě svých emocí, předchozích zkušeností a dalších faktorů pak dítě reaguje určitým způsobem. Luka U problémových dětí se často objevila nechuť jít do mateřské školy. Ta souvisela s touhou být s matkou a většinou po ní následovala soukromé školky Rudná plačtivá reakce dítěte. Nechuť U dětí, jež měly problémovou adaptaci, se často projevovala doslova nechuť jít do mateřské školy. V Rudné soukromým školkám souvislosti s nechutí se u některých projevila i výrazná touha být s matkou. Barbora dvakrát mi nechtěla ani do auta nastoupit, protože já ji vozím do školky autem tady necelý tři kilometry. Gabriela že nechce do školky, že chce být doma s maminkou. Doba, po kterou problémové dítě nechtělo chodit do mateřské školy, byla různá. V žádném z případů se však nestalo, že by dítě zůstalo doma. Vždy do Blatiny mateřské školy šlo. V případě, že mluvíme o tom, že dítě nechtělo do mateřské školy jít, je potřeba zmínit také častý projev
pláče, kterému nechuť a touha být s matkou většinou předcházely. Pláč U dětí, jejichž zvládání neproběhlo zrovna nejlépe, se mezi reakcemi nejčastěji vyskytoval pláč v různých podobách jednalo se o vztekání se, srdceryvný pláč, pofňukávání, atd. Odlišné také soukromými školkami Rudnou bylo prostředí, ve kterém se plačtivé scény odehrály. Františka on prostě plakal srdceryvně, že nechce být tam, i ráno hnedka plakal, že Praha 17 nepůjde do školky, hned doma některé děti začaly plakat již doma. Helena a potom teda, když jsem odcházela, tak ona už začla plakat, že už to jako přecházelo v takový to chytím se maminky a už nepustím jo, že tam nechtěla vůbec zůstat. Oni projdou přes ty umývárny do třídy takže jenom jakoby kousíček jsou vlastně samy a tam se většinou třeba stalo, že i když neplakala tak se rozplakala cestou do té Lužiny třídy. některé děti plakaly naopak až v mateřské škole. Barbora na ni i hodně působily dvě holčičky, které když začaly chodit, tak ty to teda nesly ještě hůř, než ona takže tam ten problém byl horší a ona viděla, jak plakají ony, tak začala, taky v souvislosti s montessori školkám Praha západ Rudná