učitelky i ve vztahu k matce. Pro matky je adaptace také velmi náročná. Jsou plny různých emocí a obav a povzbuzení či pochvala ze strany učitelky je pro ně v těchto chvílích doslova pohlazením na duši. To se projevovalo různými způsoby. V některých případech se prožívání matky často zlepšilo potom, co byla matka učitelkou slovně uklidněna, že dítě nepropláče celý den. Helena mě ta paní učitelka právě uklidnila, že to bylo vlastně jenom kdyby to ráno, a pak když už jsem věděla, že to celkem šlo, tak sem už byla Praha 16 klidnější. Pak už to bylo dobrý. Pozitivně na matky také působí pochvala dítěte a povzbuzení. To, že se dítěti se v mateřské škole soukromé školky Vraná nad Vltavou daří dobře a učitelky jsou s ním spokojené, matky samozřejmě velmi rády slyší. Barbora ta ředitelka ji vychvaluje, že si myslí, že to nebude tak hrozný, jak jsme si původně mysleli Na slovíčko Během adaptačního procesu a i po něm je nezbytná komunikace mezi učitelkou a matkou. Vzhledem k tomu, že od vstupu dítěte do mateřské školy se učitelka řadí k osobám, jež mají velký význam ve výchově dítěte, Lahovičky je žádoucí aby mezi vychovateli probíhala pravidelná komunikace. Matky by měly vědět, jak se jejich dítě v mateřské škole chová a učitelky by měla mít o dítěti základní informace týkající se například změn v chování, které u něj probíhají. Respondentky komunikaci s učitelkou často uváděly. Někdy rozhovor vycházel z iniciativy matky, jindy ze strany učitelky. Témata hovoru byla různá. školka soukromá Vraném
Týkala se například průběhu adaptace, s čímž se setkala většina respondentek. Eliška my sme byly s paní učitelkou domluvené, že zkusíme rovnou hodiny, ale kdyby něco, tak mě zavolají, protože věděly, že su vlastně doma a že případně bych si pro ni došla. A Praha 12 říkaly, že pokud by byl problém, tak že by chodila napřed hodinku, potom hodiny a že by sme to tak prostě ale nebylo potřeba. Helena spíš Vraným soukromá školka jí dělalo problém akorát to ranní odloučení ode mě, ale takhle přes ten den říkaly paní učitelky, že tam je spokojená v té školce. Komunikace mezi matkou a učitelkou po několika měsících většinou nebyla stejná, jako během adaptace. Ze začátku matky často uváděly, že komunikace s učitelkou probíhala spíše pravidelně. Anna jako že vždycky pak už všem těm maminkám, jak jsme pro ně chodily, říkala. Ona účetní Praha západ Vraná nad Vltavou