uklidňovat, tak mi paní učitelka říkala, nedělejte to, seberte se a běžte pryč, že jako naopak jako bych jí tím škodila, že ona se soukromé školky Třebotov ještě víc rozplakala, když já jsem se snažila ji nějak uklidnit. Ta paní učitelka ji uklidnila v kombinaci s těma dětma, ale z té mé strany to nějak nefungovalo. Ze zkušenosti učitelky mohu říct, že utěšování a prodlužování pobytu matky ve třídě při ranním Třebotova soukromých školkách loučení celý proces pouze zhoršuje. Děti velmi často reagují na utěšování matky ještě větším pláčem. Najednou vidí, že matce je jich líto, a že mají šanci dosáhnout svého, že matka možná poleví. I Haefele a Wolf Filsinger, doporučují, že loučení by se nemělo zbytečně prodlužovat. Mělo by být krátké a bezbolestné. Maminka se vždy vrátí Velký význam má i přístup rodičů k mateřské škole. Praha 16 Pokud rodiče k mateřské škole mají pozitivní přístup a dítě pozitivně motivují, je šance mnoho ovlivnit. Dana upozorňovala během rozhovoru na to, že Je třeba v nich v dětech, pozn. výzkumníka vypěstovat jako pocit že ta máma se vždycky vrátí. Podle toho se řídila ve Lahovičky výchově svého dítěte a to může být také jeden z důvodů, proč její dítě nemá problém s odloučením já už vidím na ní, že nám se to povedlo, já ji řeknu, kam jdu, proč tam jdu, s kým bude, kdy přijdu, třeba že maminka jde do školy, nebo do práce a že pro ni určitě přijde a ona prostě to vezme a je v klidu. Dana ve výchově dcery uplatnila postupy, které ji doporučila psycholožka během doby, kdy měla
problémy s dítětem a jeho problematickým prožíváním odloučení. Tato zkušenost se udála v době, kdy její dcera byla ještě miminko, ale přesto se jí její přístup během adaptace vyplatil. Domnívám se, že zmiňovaná jistota v návrat matky, může skutečně pozitivně ovlivnit prožívání dítěte během adaptace. Sama jsem občas svědkem situací, kdy dítě nemá vypěstovanou stoprocentní důvěru v návrat matky a po Ohrada několika hodinách strávených v mateřské škole znejistí. Má obavy, že na něj matka zapomněla a je najednou velmi nervózní. Budování soukromých školek Třebotovu důvěry dítěte v návrat matky v souvislosti s pozitivní zkušeností s odloučením mají jistě velký význam během pobytu dítěte v Luka mateřské škole a o to větší v průběhu adaptačního procesu. V souvislosti s tím Jeřábkova upozorňuje, že síla strachu dítěte z soukromé školky Třebotov odloučení je závislá na předchozích zkušenostech dítěte s odloučením. Nezbytná je také důvěra ve sliby matky, jež spočívá