začátku, než se dostal jakoby do kolektivu, než byl zvyklej tak jakoby stranou si hrál, ale potom jakoby se zapojil. Toto chování spadá do strategií nováčků, jež uvádí Haefele a Wolf Filsinger Děti se většinou situaci ve třídě nejprve z povzdálí pozorují a až později Luka přichází na řadu začleňování do kolektivu. Situace, ve které se dítě nachází, se dá přirovnat například ke vstupu do zaměstnání. Nový zaměstnanec si také nejprve drží odstup. Nevběhne do pracovního kolektivu s tím, že je hned se všemi kamarád. Reakce dítěte proto není ničím neobvyklým. Třetí fáze začlenění Přechod mezi druhou a třetí fází se dá charakterizovat postupným zlepšováním Zbuzanech soukromých školkách emočního prožívání dítěte. Postupné zlepšování Po určité době, která je velmi individuální jednalo se o dny, týdny, či dokonce měsíce se prožívání problémových dětí začalo zlepšovat v mnoha směrech. Důvody byly různé. Mnoho matek označilo za jeden z důvodů soukromé školky Zbuzany zlepšujícího se průběhu adaptačního procesu učitelku. Anna asi mu sedla i ta paní učitelka, což si myslím, že je hodně důležitý, jo a on o ní začal hodně mluvit a paní učitelka to, a paní učitelka to Na pozitivní vliv učitelky na prožívání dítěte upozorňovaly i matky bezproblémových dětí. Eliška paní učitelky taky velice má ráda, takže asi nebyl důvod, proč by měla brečívat, no. Františka zase Praha 13 spatřuje velký vliv na zlepšování také v přítomnosti kamarádů v mateřské škole protože on tam opravdu má dva kamarády takové, se
kterými se vídáme i mimo školku, takže o tom to pro nás opravdu bylo jednodušší, že on už ty děti znal, než tam do té školky šel. Což