často projevilo ještě před nástupem dítěte do mateřské školy, či během prvních dnů po nástupu. Cecílie mezi kolektiv, jo jako jasný, soukromými školkami Hostivice musí se dostat do toho kolektivu. Barbora ale já jsem si říkala, že vzhledem k tomu, že na ty čtyři hodiny, ona ten dětský kolektiv vyžaduje. Domnívám se, že matky se touto myšlenkou uklidňovaly. To, že dítě potřebuje kolektiv, jim pomáhalo zvládat své emoce v období vstupu dítěte do mateřské školy a během samotného adaptačního procesu. Pauza to zhoršuje Podle matek pauza v podobě prázdnin prožívání dítěte zhoršuje a adaptační proces se ve vývoji vrací zpět. Helena teď co byly ty dvoje, po těch vánočních a těch jarních. Ale jinak Blatiny pak jak přestala plakat, tak už to bylo dobrý, vždycky zamávala, ale jak je tam delší pauza to už začne doma, že se jí nechce do školky, že chce být semnou V některých případech adaptaci dítěte zkomplikovalo i to, že den září vycházel na čtvrtek. To znamená, že děti v Praha 17 mateřské škole strávily pouze dva dny a následoval víkend. U některých dětí se proto adaptace další týden ještě více zhoršila. V soukromé školky Hostivice jiných případech už se zdálo, že po několika týdnech je již adaptace zvládnutá. Díky prázdninám se však prožívání dětí opět zhoršilo. Je zřejmé, že děti potřebují klid a čas na adaptaci. A proto v nich náhlé změny mohou vyvolávat zmatek a úzkostné pocity a adaptace probíhá v podstatě od začátku. Období vzoru Na zhoršení adaptačního procesu může mít negativní vliv období vzdoru, které
dítě právě prožívá. V oblasti citového prožívání dítěte několik matek upozornilo na známé období vzdoru, které dítě prožívalo již před vstupem do mateřské školy. Tématu vzdoru se věnuji v teoretické části. Toto období často probíhalo i během docházky do mateřské školy. Cecílie no, to období vzdoru, on docela má intenzivní a měl to i předtím, než nastoupil do školky. Jako u něho to bylo Bílá Hora silnější. Eliška ona někdy prostě mívá takové období, že tři týdny úplně v pohodě, a potom z toho týden jako že furt odmlouvá, všechno se jí nelíbí, všechno chce dělat jinak, měla i období, kdy sebou byla schopná seknout o zem a zkoušet se vztekat a podobně. U dcery Elišky se vzdor projevoval i během docházky, probíhal však spíše ve vlnách. Anna Já jsem si myslela totiž, že to bude v pohodě tak nějak, jako to léto, ale pak přišla ještě jedna vlna, ale to bylo spojený s tou školkou. Trvalo to dva měsíce, září říjen, nebo ten měsíc a půl, on měl šílený., takový jako kdyby jakoby by se mu to vrátilo, ten vzdor a asi to teda bylo tou školkou, nevím čím jiným by to bylo. Hostivicích soukromé školce Anna vnímala souvislost vstupu dítěte do mateřské školy s návratem období vzdoru. Ačkoliv její syn prošel tímto obdobím již před Lužiny zahájením předškolní docházky a nějakou dobu se toto období zdálo zažehnáno, s nástupem do mateřské školy se vzdor u dítěte znovu