závislosti na schopnostech rodičů a míře jejich vzdělanosti. Ve výchově dítěte se odráží hodnotový systém celé rodiny i celková úroveň obou rodičů. Rodinné prostředí rozvíjí kompetence, které jsou v dané rodině důležité a cíleně potlačuje ty, které tu soukromé školky Lochkov významné nejsou Vágnerová, M. Dle Čápa průběhu života jedinec přijde do styku nejen se svou rodinou, ale i s velkým počtem lidí, se Praha 16 kterými si vytvoří osobní vztahy rodinné, partnerské, kamarádské nebo přátelské. Velmi důležitou skupinou je skupina vrstevnická. Vliv vrstevníků na dítě je velice důležitý již v dětství, kdy jedinec touží být skupinou akceptován a pozitivně hodnocen. Pokud se nedokáže přizpůsobit požadavkům skupiny, mohou být reakce vrstevníků nepříznivé a negativně tak ovlivnit jeho další vývoj. Častým zdrojem obtíží ve vývoji je posměch vrstevníků nebo i některých dospělých, který je adresován dětem nějak postiženým nebo i jen Lahovičky nápadným či odlišným od průměru. Zkušenost ukazuje, že se děti dovedou posmívat svému vrstevníku téměř pro cokoli, i kdyby si to měly uměle najít nebo udělat z přednosti nedostatek Čáp, J. s. Dle Vágnerové je dalším významným činitelem ovlivňujícím dětskou osobnost školka soukromá Lochkovem škola. Školské zařízení by mělo převážně rozvíjet nejen poznávací schopnosti a různé dovednosti, ale mělo by i působit jako důležitý socializační činitel rozvíjející určité osobnostní vlastnosti. Jak uvádí Smékal formativní vliv školy je v dnešní době
sledován spíše se zřetelem k didaktickým požadavkům a k jejich dodržování. Téměř se nesledují souvislosti mezi tím, jak je dítě