prostředí a individuální potřeba času při rozhovoru. Práce učitelky tedy zahrnuje i komunikaci s rodiči. Mnozí si mnohdy myslí, že soukromé školky Klukovice vzdělávání v mateřských školách je pouze hraní si s dětmi. Ale výchova a vzdělávání obsahuje i další prostředky, jimiž jsou děti vzdělávány a rozvíjeny. Prostředky výchovy v MŠ Prostředky výchovy jsou nástroje umožňující dosažení výchovných cílů. Svobodová, Klukovicích soukromou školkou Šmahelová s. Nejčastěji je dělení uváděno na materiální a na nemateriální prostředky, tyto mohou působit funkcionálně i intencionálně. Členění podle Blížkovského Formy výchovy školní, mimoškolní, rodinná, sebevýchova Organizační formy vzdělávání individuální, hromadná práce Výchovné metody ocenění, využívání běžných situací Vyučovací metody slovní, názorné, hra Pedagogické zásady cílevědomost, názornost Výukové pomůcky fotografie, tabule Hra Je to Forma činnosti, která se liší od práce i od učení. Člověk se hrou zabývá po celý život, avšak v předškolním věku má specifické postavení je vůdčím typem činnosti. Průcha, Klukovice Walterová, Mareš s. Hlavním prostředkem ve výchově a vzdělávání je hra. Prostřednictvím hry dítěti zprostředkujeme nové informace, navodíme určitou situaci atd. Hry v mateřské škole probíhají v menších i větších skupinách, hrají si spolu děti stejně staré, ale i Nové Butovice věkově smíšené skupiny. Všechny společné činnosti, tedy i hry, přispívají k navázání a posilování vzájemných přátelských
mezilidských vztahů mezi dětmi. Ve hře ve skupině je ale třeba respektovat ostatní členy a jejich potřeby a také je důležité dodržovat soukromé školky Klukovice pravidla hry. Aby je děti mohly dodržovat, musí se je nejprve naučit a pochopit. V mateřské škole by měla vytvářet pravidla učitelka soukromé školce Klukovic společně s dětmi, děti by se měly podílet svými nápady a návrhy. Hry můžeme rozdělit podle Koťátkové na předmětové, neboli Ohrada manipulační, kdy si děti hrají a manipulují s nějakou hračkou či předmětem, úlohové, neboli námětové, kdy si děti hrají na něco, například na prodavače, dramatizační, kdy si dítě hraje na nějakou postavu, například na prince a konstruktivní, kdy něco dítě tvoří, například ze stavebnice. Každá hra dítěti něco dá. Hrou je označována téměř každá činnost v mateřské škole, spontánní hrou