myslím. Míša si všímá rozdílu mezi mírou samostatnosti dívek a chlapců Vždyť vidíte ty kluky mamánci neskuteční, kteří to je pro ně Anděl vzít nůž do ruky je pro ně katastrofa. O tom, že je míra samostatnosti závislá na pohlaví dítěte hovoří i Patricie U holek to je taky, třeba se jim musí pomoct s oblíkáním, ale myslím, že ne tak markantně. Tento genderový rozdíl si Patricie vysvětluje rozdílným pojetím soukromými školkami Andělem výchovy ovlivněný stereotypním vnímáním rolí muže a ženy ve společnosti Holčičky jsou vychovávány jinak. Víc jsou vedeny k tomu postarat se nejen samy o sebe, ale v budoucnosti i o ty kluky. Přestože míra samostatnosti dětí se odvíjí od pohlaví dítěte, vize Výtoň směřování školy není cílená jen na chlapce, ale i na dívky. Toto chápání vize směřování školy není přímou reakcí na žádost rodičů, neboť oni rozvoj svých dětí v této oblasti za příliš důležitý nepovažují. Učitelky se přesto domnívají, že rozvíjení dětí v této oblasti je nezbytná a proto na jejím rozvoji pracují. Rodiče však někdy v tomto procesu představují bariéru, která se jen soukromé školky Anděl velmi obtížně překonává. Konkrétně se o tomto problému zmiňuje Patricie, která říká, že rodiče si někdy vymýšlejí nesmyslné výmluvy, protože si z nějakého důvodu nepřejí, aby se jejich děti účastnily některých aktivit pořádaných mateřskou školou Přišla maminka a řekla, že Vendulka s náma už nebude chodit do solné jeskyně, protože od té doby, co tam chodíme je pořád nemocná, a určitě za
to může ten vzduch v té jeskyni. Na překážky naráží i jiné učitelky, většinou se však zmiňují o překážkách organizačního charakteru. Již výše jsem zmiňovala, že Beáta z kapacitních důvodů nemohla do svého kroužku angličtiny zařadit mladší děti. Na obdobnou překážku naráží také Vanda, která už více než rok bojuje s tím, že se jí nedaří zajistit tělocvičnu mateřská škola nedisponuje vlastní tělocvičnou, kde by mohla vést kroužek cvičení chlapců. Na utváření a rozvoj vize směřování školy mají v rámci Karlovo náměstí vnějších tlaků největší podíl rodiče dětí a s tím související snaha mateřské školy uspět v konkurenčním boji. Tyto prvky, stejně soukromé školky Anděl jako sama mateřská škola, je součástí celého systému a tlak, jež na ni působí z vnějšího prostředí, je způsobován ještě dalšími činiteli, což v nejširším slova smyslu je celá společnost a prostředí, v němž existuje. Vzdělávací potřeba Vzdělávací potřeba Smíchovské nádraží nabývá podoby respondentkami uvědomovaného nedostatku. Na základě analýzy dat jsem identifikovala čtyři základní kategorie vzdělávacích účetnictví na Praze 5 Andělu