svědomí je závislý na řadě podmínek, především na vztahu dítěte k rodičům tamtéž, s. Osvojení sociálních rolí tedy osvojení takových vzorců chování a postojů, jež jsou očekávány společností a to vzhledem k jeho věku, pohlaví, postavení aj. k osvojování rolí dochází nejprve uvnitř rodiny. Požaduje se od dětí již v předškolním věku plnění určitých rolí doma, ale v kolektivu vrstevníků, kde Nouzov mají děti možnost osvojené role srovnávat a korigovat. Od jistého věku je dítě schopno vědomě vyjmenovat několik svých vlastních rolí Praha 19 např. jsem syn, vnuk, kamarád, lyžař, a toto vědomí je významným krokem v procesu formování vlastní identity. Jednou z významných činností, kde dochází k osvojování rolí, je skupinová hra. Děti mají na výběr z mnoha pozic např. role pomocníka, vůdce, spolupracovníka. Velmi častou rolí ve vztahu k vrstevnické skupině je role soupeře. Říčan in Vágnerová uvažuje o významu soupeřivé role soukromé školky Veleň jako o způsobu sociálně únosné transformace agresivity, pokud by však tato role respektovala určitá pravidla tamtéž, s. S rozvojem soukromé školky Veleň socializace souvisí i sebepojetí. Dítě o sobě uvažuje, uvědomuje si svoji jedinečnost a odlišnost od ostatních dětí. Základy sebepojetí mám utvořené již od konce batolecího věku. Dítě na konci batolecího období již zná své základní charakteristiky, své pohlaví, ví, že je dítě, ne dospělý. V předškolním věku se vnímání sebepojetí rozvíjí. Dokáže již popsat své vlastní fyzické rysy, své
vlastnictví i své vlastní preference. Začíná chápat sebe sama jako subjekt, a tak vzniká vědomí vlastní identity. Předškolní děti se Praha 18 nedokážou hodnotit realisticky, mají tendenci se přeceňovat a nadhodnocovat své kompetence. Mají velkou víru ve své vlastní schopnosti a jsou plny optimismu, že pokud se jim něco nepovedlo teď, vyjde to příště. Tento mechanismus nereálného optimismu slouží jako zdroj soukromými školkami Veleň rovnováhy a jistoty. Nejvíce se projevuje u nej mladších dětí v předškolním věku, které obvykle neberou v úvahu své dřívější Klíčov úspěchy a neúspěchy a nemají zatím sklon srovnávat se s jinými dětmi. Z toho vyplývá i běžný sklon předškolních dětí k vychloubání. Vše, co zahrne do pojetí sebe sama, mu může pomoci udržet přijatelnou sebeúctu. Jeho sebepojetí se projevuje i v představách výměny autoskly u Prahy východ Veleně