základní pohyby, nastává období velmi soustředěného zkoumání, co všechno tělo dítěte dokáže. Vlastní chůze a běh dítě již tolik nezajímají a tak zkoumá prostor přes třetí rozměr přelézáním, obíháním, podlézáním. Dítě je velmi vynalézavé a dokáže Prahy 19 soukromá školka soustředěně určité pohybové prvky opakovat. Děti zkoušejí maximální rozsah pohybů, hrají si s možnostmi svého těla. Pohyb je zkladní potřebou, vždy probouzí a podporuje celkovou aktivitu dítěte, která podněcuje myšlení, rozšiřuje zásobu informací o sobě i o soukromé školky Praha 19 využívání předmětů a pomůcek. V mateřské škole jsou si děti vzájemnou inspirací i pobídkou. Mohou si dostatečně užít volného pohybu i pohybových her i záměrného procvičování určitých pohybových dovedností a zdravotně přínosných cvičení. Objevuje řeč a svoji schopnost se vyjádřit Dítě zprvu objevuje jednotlivá slova, dále skládá jednotlivé věty, následují přesmyčky a hra se slovy napřed nahodilé a pak záměrné. Gramatická správnost řeči je problematická. Zvládání řeči je pro dítě objevitelská činnost, protože objevuje dorozumění. Objevuje sebe a druhé lidi Dítě začíná ve hře vstupovat do role druhého, již vybavené spoustou zkušeností z toho, co odpozorovalo. Dítě postupně odhlíží od sebe k druhým a prozkoumává jeho aktivity a pracovní úkony a také se vžívá do nálady, kterou Praha 19 odpozorovalo. Dětská skupina také umožní dítěti dívat se na totéž z pohledu jiného dítěte. Uvědomění si rozdílů mezi dětmi Nouzov
podněcuje lepší schopnost vybrat si pro určitou hru vhodného partnera a zkvalitnit domluvu na postupech při společné hře.Koťátková, Fyziologické hledisko Motorický vývoj předškolního dítěte. Zdokonaluje se a roste kvalita pohybové koordinace. Pohyby jsou přesnější,