několikrát zmínila, pocity dětí a rodičů jsou silně provázané. Haefele a Wolf Filsinger podotýká, že také pro matku může být těžké se od dítěte odloučit a nechat jej minimálně polovinu dne v péči cizí osoby. Griebel a Nielsen s. uvádí, že na základě výzkumu provedeného v berlínských mateřských školách, bylo zjištěno, že děti, jejichž matky se od nich dovednou odpoutat snadněji, se pak také chovají méně dramaticky. Z toho lze logicky vyvodit souvislost, že prožívání dětí je velmi propojeno s prožíváním matek rodičů. Tato Voděrádky závislost funguje i naopak, jak se projevilo například v mém výzkumném šetření. Během výzkumu prováděného samotnými autorkami se také Nupakům školka soukromá ukázalo, že matky během adaptačního procesy měly pochybnosti, zda již dítě dát do mateřské školy. Tato nejistota matek se opět projevila soukromé školky Nupaky i v mém výzkumu. Další nejistota, kterou mohou matky pociťovat, se týká reakce na obavy dítěte a jeho odmítání mateřské školy. Koťátková radí, že nej lepší je dítě vyslechnout a nabídnout mu porozumění. Podpořit ho tím, že rodiče chápou, co cítí, a že ani pro ně není situace jednoduchá. Dítě by nemělo mít pocit, že vyslovit své obavy je něco nevhodného. Pokud by rodiče v těchto chvílích Herink zlehčovali či dokonce potlačovali pocity dítěte, docházelo by ke zvyšování napětí a prohlubování nejistoty a neporozumění. Dítě by si mohlo začít myslet, že když je smutné a má strach, že ho rodiče nemají rádi. V této situaci také může pomoci legrace a odreagování
dítěte navozením pohodového rozhovoru, týkajícího se například zjišťování informací ohledně kamarádů, her či denního programu. Haefele a Wolf Filsinger, zase upozorňují, že dlouhé loučení je pro matku i dítě bolestné a nikomu nepomáhá. Spíše naopak. Dítě vnímá, že matka není ve své kůži a může ho to znejistět. Loučení by mělo být krátké a bezbolestné. Změny spojené se vstupem do mateřské školy Vstup do mateřské školy je pro dítě po mnoha stránkách náročný. Na určitou dobu je každý den nuceno opustit bezpečí domova a pobývat v pro něj novém prostředí, kde se nachází lidé a děti, jež jsou pro něj z velké části nejprve cizí. Dítě si musí