osobnost, učitelka toto respektuje a zároveň rozvíjí u dětí povědomí, že i ostatní mají stejná práva. To, jaký člověk, ať už s prosociálním nebo sobeckým chováním, z dítěte později vyroste, je důsledek položení této výchovy již v mateřských školách. Proto by učitelé měli mít na paměti, že právě v jejich rukou leží budoucí osudy dětí, měli by tedy veškeré činnosti v mateřských školách plánovat s rozmyslem a pokaždé mít na paměti, že to, co do dítěte vložíme, se nám později několikanásobně vrátí. VÝZKUMNÁ ČÁST Spolupráce školy a rodiny Cíl a hypotézy Cílem mého výzkumu je zjistit, zda je spolupráce rodičů s mateřskou školou z pohledu rodičů uspokojivá, zda jsou rodiče obeznámeni se Školním vzdělávacím programem MŠ a jaké aktivity by si rodiče přáli v mateřských školách. soukromé školky Kavčí Hory Taktéž jsem se zajímala o to, zda se rodiče svému dítěti věnují a podílí se na jeho celkovém rozvoji. Na tomto základě jsem stanovila soukromými školkami Kavčím Horám čtyři pracovní hypotézy, které se šetřením potvrdí nebo vyvrátí. H Většina rodičů je seznámena se ŠVP a ví o spolupráci s MŠ. H Většina rodičů spolupracuje s MŠ na základě informací od učitelek a ředitelky. H MŠ naplňuje očekávání rodičů svou činností a Kavčí Hory aktivitami. H Rodiče se cíleně podílí na rozvoji svého dítěte. Pojmem většina rodičů se rozumí více jak odpovědí. Metody Jako výzkumnou metodu jsem zvolila empirický výzkum, který se zaměřuje na sběr a vyhodnocení dat. Tady řadíme explorativní metodu, která Dvorce
zjišťuje nejenom údaje, ale také názory jednotlivých zúčastněných k danému problému. Formou této metody sběru dat se stal dotazník Pankrác vlastní konstrukce pro rodiče dětí navštěvující mateřské školy. Dotazník umožňuje v poměrně krátké době sběr poměrně velkého množství údajů. Abychom si mohli být relativně jisti pravdivostí odpovědí, byla zaručena anonymita jednotlivých zúčastněných. Kavčích Horách soukromých školek Předkládaný dotazník se skládal z dvaceti pěti otázek, z toho bylo dvanáct uzavřených, sedm polouzavřených, pět otevřených a jedna škálovací. Na začátku dotazníku bylo stručné uvedení, za jakým účelem bude tento dotazník zpracováván, předpokládaný čas potřebný k vyplnění a poděkování. Dotazník byl rozdělen do čtyř tematických částí význam MŠ z pohledu rodičů, ŠVP a jeho náplň činnosti, Pražského povstání aktivity, spolupráce MŠ a rodiny, vliv výchovy na rozvoj dítěte. V první části jsem se zajímala o názor rodičů na mateřskou školu, soukromé školky Kavčí Hory jejich představy a očekávání od práce MŠ, k této části se vztahovaly čtyři otázky. Druhá část byla zaměřená na zjištění, zda jsou rodiče seznámeni se ŠVP a jeho obsahem, právy rodičů, možnostmi spolupráce a v neposlední řadě na vzdělávací nabídku a činnosti a aktivity, které jsou dětem v MŠ nabízeny, s touto částí souviselo šest otázek. Třetí část otázek zjišťovala, jak funguje spolupráce