pro vývoj každého jedince a současně je také základním článkem struktury lidského společenství. Právní rámec vzniku manželství a posléze rodiny vymezuje zákon č. Sb., o rodině ve znění pozdějších předpisů. Mimo jiné poukazuje na některé povinnosti a práva ve Hrnčíře vztahu k vlastnímu dítěti, např. rodiče mají být svým osobním životem a chováním příkladem svým dětem odst. rodičovská zodpovědnost náleží oběma rodičům odst. Rodina dítěti určuje osobní vývoj a zejména jeho vztahy k ostatním skupinám. Dává mu podporu, učí ho, jak se postavit ke konfliktům, učí ho mnoha dovednostem apod. Ale na druhou stranu může být i zdrojem stresu. Význam rodiny pro psychický vývoj Šeberova soukromými školkami předškolního dítěte Podle Vágnerové jsou rodiče emocionálně významnou autoritou. Dítě rodiče bere jako svůj vzor, kterému se chce podobat. Zvyšuje mu to pocit jistoty a bezpečí a cítí se méně ohrožováno. Má posílenou sebejistotu a sebeúctu. Ve hře dítě může dosáhnout uspokojení, jelikož může získat roli dospělého, a tím si ji nacvičit. Jakmile se ale rodina rozpadne, dítě nechápe příčinu. Rodiče většinou při rozvodovém procesu nejsou schopni naplno zvládat svou roli a dítě vyžaduje vyšší pozornost a lásku. Při odchodu soukromým školkám Šeberovem jednoho z rodičů dítě ztrácí model mužské či ženské role. Některé děti zejména chlapci mohou reagovat tak, že se na zůstávající Rozkoš matku upnou a tím, že nejsou v kontaktu s mužskou rolí, ztrácí typicky chlapecké zájmy apod. Vztahy k sourozencům jsou hodně závislé na
věku a na tom, na jaké vývojové úrovni se sourozenci ocitají. V případě, že je mezi nimi větší věkový rozdíl, tak mladší dítě Kateřinky sourozence napodobuje a ztotožňuje se s ním. Starší sourozenec mladšího ochraňuje, učí, dodává dítěti zdroj jistoty a bezpečí, a tím rozvíjí i sám sebe. Ve vztahu ke kamarádům je poněkud rozdíl než u vztahu k sourozenci, jelikož kamarády si dítě může vybrat. Pokud najde dítě, které mu vyhovuje a má stejné zájmy a potřeby, může ho mezi své kamarády přijmout, kdežto pokud najde nevyhovující dítě, soukromých školek Šeberov má tu volbu ho i odmítnout za svého kamaráda. Dítě zaujme právě takový kamarád, který vlastní nějaký zajímavý předmět který se k němu chová přátelsky, dokáže s ním udržovat rozhovor a respektuje pravidla, která si stanoví první co spatří je také jeho zevnějšek,