negativně a odmítavě. Své chování vysvětluje následovně Chci si na to přijít sama. Tak se to myslím, že i líp naučím. Co si člověk soukromé školky Staroměstská prožije sám, to si víc zapamatuje. Rita rady svých zkušenějších respondentek naopak vítá Ony víc ví, jak se to má dělat než já, co soukromým školkám Staroměstské jsem teprv vyšla ze školy. V průběhu pozorování jsem byla svědkem, kdy Míša Ritě poskytovala nevyžádanou radu. Rita později přiznala, že pochybovala o tom, že tato rada bude mít nějaký účinek. Uplatnění rady v praxi však její pochybnosti vyvrátily a Rita uznala, že Staroměstská nevyužitím rady by si práci velice zkomplikovala. Luna, která nevyžádané rady nevyužívá si toto ztížení práce také uvědomuje, ale nezatěžuje se tím To je prostě přirozená část té práce. Jedním z možných vysvětlení tohoto odlišného přístupu k nevyžádaným radám může být to, že Rita se ve své práci potýká s více problémy než Luna, což může být způsobeno Ritinou menší zkušeností. Rita se tedy v tom množství problémů, které už má, může chtít vyvarovat dalším a proto k nevyžádaným radám přistupuje vstřícně. Luna se naopak se začátečnickými problémy už ve větší míře neshledává a problémy, které vyvstávají, se nevyskytují ve velké míře, proto si Luna může dovolit věnovat velkou část energie a pozornosti právě k řešení tohoto problému svépomocí. Na rozhodnutí o účasti na formálním vzdělávání má vliv taková vzdělávací potřeba, kterou respondentka vnímá jako velice intenzivní a velice důležitou a Můstek
zároveň tuto vzdělávací potřebu není možné uspokojit prostřednictvím jiné formy vzdělávání. Uspokojení takto silně vnímané vzdělávací potřeby však může být narušeno vnější bariérou, která tento proces znemožní. Není li však vzdělávací potřeba vnímána jako příliš důležitá či nezbytná, potřeba není uspokojena z důvodu vzniku bariéry vnitřní. Respondentky se domnívají, že cvičí dítě nedaleko Prahy 1 Staroměstské