působí z vnějšího prostředí, nevychází tedy z iniciativy učitelek. Konkrétně tento tlak, který ovlivňuje jak podobu vize směřování školy, tak vytváří i prostor a možnosti pro vznik nové oblasti, jež se mohou stát oblastí zájmu učitelek a součástí odbornosti některé Pražačka z nich. Tento vnější tlak je představován především podněty, kterými rodiče dětí působí na mateřskou školu nebo na jednotlivé soukromé školky Pražačka učitelky. Na žádost rodičů byl ve zkoumané mateřské škole zřízen kroužek angličtiny, celá třída se zaměřením na tělesnou výchovu a odpolední logopedická ambulance pro děti, které nenavštěvují logopedickou třídu. Reflektování a vyhovění přání rodičů učitelky soukromé školky Pražačka vnímají jako možnost, jak se vypořádat a uspět v konkurenčním boji, který mezi mateřskými školami ve městě vládne. Učitelky se snaží vyhovět požadavkům rodičů, neboť si uvědomují, že pokud by jim nevyhověly, rodiče by mohli své dítě nechat zapsat v jiné mateřské škole. Celý tento výše popsaný proces dává vzniknout vzdělávací potřebě. Identifikovala jsem čtyři základní kategorie vzdělávacích potřeb běžná práce, osobní potřeby učitelky, základy zvládnutí práce, potřeby spojené s vizí směřování školy. Vzdělávací potřeby týkající se výkonu běžné práce učitelky zahrnují praktické konkrétní rady a tipy, jimiž respondentky mohou obohatit edukační Invalidovna realitu, nebo jim slouží jako možnost řešení problémů. Osobní potřeby učitelky se vztahují k osobnosti učitelky, jejichž naplněním se
učitelky snaží předcházet stereotypům a usiluje o uspokojení ze své práce. Vzdělávací potřeby týkající se zvládnutí základů práce Palmovka se jsem identifikovala jen u začínajících učitelek, které nemají dostatečné praktické zkušenosti a potýkají se tak se začátečnickými problémy. Čtvrtá kategorie vzdělávacích potřeb směřuje k naplnění vize směřování školy. Vzdělávací potřeby jsou ovlivňovány a formovány na základě zájmů odbornosti učitelek a podnět ke vzniku vzdělávacích potřeb dávají i vnější tlaky MŠMT, zřizovatel školy, Jarov Evropská unie, jejichž uspokojení vnímají učitelky jako vynucené a přístup k jejich uspokojení je negativní. Uspokojení vzdělávacích