všemi formami vzdělávání. Jednou z nich je přípravné vzdělávání, které má podobu formálního vzdělávání, a druhou je další soukromé školky Muzeum vzdělávání, které se odehrává neformální nebo informální cestou a to po celou dobu profesní kariéry učitelky. Proces vzdělávání učitelky mateřské školy na základě studia literatury tedy chápu jako součást celoživotního učení, v rámci kterého se jednotlivé formy vzdělávání prolínají a doplňují a které učitelce poskytuje rozvoj vědomostí, dovedností, postojů či hodnot. Ve empirické části své práce se soustřeďuji na proces vzdělávání učitelek, které vykonávají pedagogickou praxi v prostředí jedné konkrétní mateřské školy. Muzeum EMPIRICKÁ ČÁST Cílem empirické části je představit výzkumného šetření, jímž se snažím popsat proces vzdělávání učitelek soukromé školky Muzeum mateřských škol v prostředí jedné konkrétní mateřské školy. Empirickou část své práce dělím do tří kapitol Metodologický postup, Analýza a výsledky výzkumného šetření a tuto část uzavírá Shrnutí a diskuze nad výsledky šetření. V páté kapitole Metodologický postup, popisuji proces výzkumného šetření, které jsem provedla na základě průběžného studia literatury a konzultací s vedoucím práce. Výzkumné šetření probíhalo v době od října do dubna V této kapitole se věnuji popisu výzkumného problému, výzkumným cílům a Hlavní nádraží otázkám, výzkumnou metodou, výzkumným vzorkem, technikou sběru dat a způsobem jejich analýzy. Šestá kapitola Analýza a výsledky
výzkumného šetření, předkládám na základě rozboru provedených rozhovorů analýzu několika kategorií, jež tvoří analytický příběh, a výsledky šetření. empirické části tvoří sedmá kapitola Shrnutí a diskuze, v níž výsledky šetření shrnuji a pokouším se dát je do souvislosti s dalšími výsledky jiných výzkumů týkajících se tématu vzdělávání učitelek mateřských škol. METODOLOGICKÝ POSTUP Muzeem soukromá školka Výzkumný problém Výzkumný problém byl formulován jako proces vzdělávání učitelek mateřských škol vykonávajících pedagogickou praxi. Učitelkou mateřské školy je chápána taková oprávněná osoba, která v mateřské škole vykonává přímou pedagogickou činnost, tedy učitelka, pedagogická asistentka, speciální pedagožka a vedoucí pedagogická pracovnice, konkrétně ředitelka mateřské školy. jesličky Prahou 1 Muzeem