zařízení. Případová studie č. Paní Dáša věk let, vysokoškolské vzdělání, vdaná, děti, dívka roky s poruchou autistického spektra, chlapec Manžel vysokoškolák, věk let. Rodina je úplná, žijí v okrajové části v rodinném domě. Ve třech letech byla dívence Bulovka diagnostikována porucha autistického spektra. Druhému dítěti v té době bylo půl roku. Situace byla pro rodinu velice náročná, i když matka Libní soukromou školkou jako speciální pedagog měla všechny dostupné informace a pomoc odborníků. Rodiče potřebovali najít zařízení, do kterého by mohli dívku Vychovatelna zařadit, a tím jí poskytnou co nejlepší možnou péči. Protože matka dříve pracovala jako logopedka na logopedické klinice v jejíž součástí byl i denní stacionář, rozhodli se rodiče pro integraci s asistentem. Přes Asociaci pomáhající lidem s autismem získali rodiče dva osobní asistenty, kteří se ve školce střídali během týdne. Matka uvádí, že situace byla složitá nejen kvůli integraci, ale i kvůli čerstvé diagnostice PAS. Pro rodiče bylo mnohem jednodušší umístit dítě do prostředí, které oni sami znali a byli již přesvědčeni o jeho kvalitě. Matka si chválí velice dobrý přístup personálu a všech zúčastněných v procesu integrace, uznává však, že velkou roli soukromé školky Libeň hrálo její působení na pracovišti v minulosti. Denní stacionář, do kterého dívka docházela byl určen převážně pro děti s poruchami řeči, dětí ve třídě bylo Respondentka hodnotí integraci za velmi zdařilou, i když ze začátku bylo pro dívenku velmi těžké se
adaptovat. Vzhledem k tomu, že se v předškolním zařízení jednalo o komplexní péči, dítě každý den navštěvovalo logopeda, fyzioterapeuta a relaxační koupele a masáže. Spolupráci s paní učitelkou hodnotí matka jako složitou, protože pedagožka nebyla vzdělána v oblasti práce dětí s PAS. Špatně také zvládala záchvaty, které měla dívenka ze začátku velmi časté. Za velkou pomoc matka považuje práci obou asistentek, které měly na integraci a zároveň komunikaci s pedagožkou velké zásluhy. Rodiče byli ochotni platit za soukromou soukromé školky Libeň mateřskou školu školné a zároveň platit asistentkám, protože se jim to v té době jevilo jako jediný možný způsob. Vzhledem ke složité situaci, kterou způsobilo vyrovnávání se s diagnózou dítěte, matka hodnotí empatický přístup asistentek, jako velmi hodnotný pro celou Palmovka rodinu. A s komplexní péčií denního stacionáře je spokojená. Uvádí také, že vstřícný přístup zaměstnanců je pro ni velice těhotenské cvičení v Praze 7 Libni