Předškolák je sice pořád emociálně velmi vázán na rodinné zázemí, ale rád ho opouští ve prospěch vrstevnické skupiny, kterou potřebuje ke svým hrám, zkoušení různých sociálních rolí, forem chování a reakcí na ně. Pokud je dítě schopno se v tomhle věku Blatiny naučit adekvátně komunikovat a prosadit ve skupině, je pro něj mnohem jednodušší pohybovat se později ve skupině školáků, kde jsou děti vůči sobě mnohem kritičtější Šulová, L. in Mertin, V. Gillernová, I. Dle Vágnerové poskytuje postupné začleňování mezi vrstevníky Praha 17 jedinci důležitou zkušenost, která mu dále pomáhá v diferenciaci vztahů a chování ke svému okolí i k postupnému osamostňování se. Jedinec je schopný ve skupině vrstevníků uspořit potřebu seberealizace i sebepotvrzení. Další oblast, ve které se dítě identifikuje, je soukromá školka Sobíně prostředí mateřské školy. Jedná se o první instituci, se kterou se jedinec ve svém životě setkává a kam vstupuje jako samostatný jedinec a potvrzuje si zde své kompetence a tím si osvojuje další sociální dovednosti. V předškolním období přijímá dítě všechny své Sobín soukromých školkách sociální role jako součást své identity. Velice významné jsou pro něj ty role, které jsou mimo rodinné prostředí, role žáka mateřské školy, role člena skupiny například na dětském hřišti apod. Rodina je významným prostředím, ve kterém se formuje pohlavní identita jedince. S jejím formováním souvisí také zvýšený zájem o chování rodičů, interakci mezi nimi a následné vyhodnocení pro dítě
akceptovatelného identifikačního vzoru Šulová, L. in Mertin, V. Gillernová, I. Nejvýznamnější pokrok v osvojování rolí v této době vidíme v diferenciaci role mužské a ženské. I v tomto případě lze dokázat, že už dříve se chlapci a dívky ve svém chování liší, pravděpodobně jednak na základě vrozených vloh, jednak i vzhledem k odlišnému očekávání dospělých a tedy k rozdílnému posilování soukromé školky Sobín způsobů chování, které jsou v naší společnosti pokládány za chlapecké nebo dívčí Langmeier, J. Krejčířová, D. s. Jak dále uvádí